El CAEM certifica un nou Sorolla en una caixa de purs
24/04/2020Titulada “Embarcadero del Retiro”, datada del 1882 quan només tenia 19 anys
El confinament no ha estat un obstacle perquè el Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM), del Parc Científic de Lleida, acabés d'analitzar una pintura de petit format. I el resultat ha estat: un nou Sorolla “excepcional”, segons ho qualifica Ximo Company, director del CAEM i catedràtic d'Història de l'Art de la UdL, que ha treballat braç a braç amb l'expert Marc Borràs i la resta de l'equip d'analistes.
En tot just un espai de 16’9 x 27’6 centímetres, la superfície d'una de les
tapes de les caixes de puros que solia fumar, va capturar en 1882 un moment de
vida en el madrileny parc del Retiro. Tenia només 19 anys.
L'obra, titulada “Embarcadero del Retiro”, forma part d'una col·lecció
privada i mostra en el seu flanc esquerre la signatura de l'artista al costat
d'una dedicatòria: “Al meu millor amic Krahe / seu / J. Sorolla / 82 / Madrid”.
Augusto Krahe García (1867-1930) va ser un matemàtic sevillà membre de la Reial
Acadèmia de Ciències que, com ell, es trobava estudiant en la capital. “Aquell
any, 1882, Krahe va acollir a Sorolla en el seu domicili de Madrid, al carrer
Moreto, al generós gest del qual el pintor va correspondre amb el regal
d'aquesta excepcional obra pulcrament signada a ploma amb un material orgànic
que podria ser betum”, explica Company.
A nivell tècnic, destaca, el tractament de la llum i la capacitat de capturar
un instant amb el seu etern moviment. “Només veient i mirant he descobert, per
exemple, que alguns núvols d'aquest exquisit Estany del Retir, no estan
pintades de blanc, sinó que joguinegen, emergeixen i emeten sensacions
estètiques a partir exclusivament de la seva calculada capa de preparació
blanca que reverbera des del fons i es mou amb una vitalitat diferent,
esbalaïdora”, relata Company.
Font: La Vanguardia